Jasper dag 2

24 juni 2022 - Jasper, Canada

Donderdag 23 juni 2022: ook voor vandaag is de weersverwachting niet gunstig, er wordt veel regen verwacht en het regent ook al bij het opstaan. Dat betekent dat activiteiten met uitzicht worden geschrapt want het is grijs en de wolken hangen laag. We rijden daarom eerst naar de Athabasca Falls, een half uur rijden ten zuiden van ons logeeradres. Ondanks de regen staat de parkeerplaats daar om half 10 al vol met auto’s en bussen. Het is geen hoge waterval maar de kracht waarmee het water vanuit de brede Athabasca River door de nauwe canyon wordt geperst maakt veel indruk. De kijkgedeelten zijn mooi aangelegd en je kunt de waterval echt van alle kanten goed bekijken. Inmiddels is het wel bijna droog maar nog steeds grijs helaas. Op het programma staat ook nog ‘The valley of the five lakes’ trail die we met dit weer best ook kunnen lopen. De trail ligt op maar een paar kilometer van ons park en onderweg daarnaartoe zien we een grote eland (elk) in de berm staan. Is toch bijzonder om die dieren in hun natuurlijke leefomgeving te zien.
Ook op de parkeerplaats van de trail is het druk en nu ook ongeveer droog en we zien zelfs een waterig zonnetje. De trail loopt zoals de naam al zegt langs 5 meren, die allemaal verschillen van kleur, van blauw naar groen en turquoise. We hebben de grote ronde van 9 km gelopen hoewel de meeste mensen de korte route wandelen. Het was dan ook erg stil in dat deel van het bos en ondanks mijn berenbel blijf ik het spannend vinden. Maar na ruim drie uur zijn we weer fris en fruitig bij de auto. Zodra we in de auto zitten begint het weer te regenen en rijden we terug naar de cabin. Na een kop koffie en een warme douche rijden we nog één keer naar Jasper om te tanken en lekker te eten. Morgen hebben we de laatste lange rit van 320 km naar Canmore voor de boeg.